سیاست تصویر در عصر قاجار
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده هنر
- نویسنده بابک سلیمی زاده
- استاد راهنما آناهیتا مقبلی عباس اکبری
- سال انتشار 1391
چکیده
این رساله، همانطور که از عنوان آن برمی آید، به نسبت میان دو اصطلاح و دو عرصه در دوران قاجار می پردازد: عرصه ی «استتیک»(یا زیبایی شناسی) که به نحوه ی تولید و عملکرد کلمات و تصاویر (عکس و نقاشی) می پردازد، و اصطلاح «مشروطه» که عمدتاً در مورد عرصه ی «سیاست» در تاریخ ایران به کار می رود. «استتیک» به معنایی که کانت مدّ نظر دارد، یعنی نظامی از اَشکال پیشینی که تعیین می کنند چه چیز خود را به تجربه ی حسی عرضه می نماید. در روشی که به کار می بریم و از آرای ژاک رانسیر و میشل فوکو وام گرفته ایم، استتیک به معنای وسیع کلمه به «توزیع امر محسوسی» برمی گردد که شیوه ای از مفصل بندی میان فرمهای کنش، تولید، ادراک، و اندیشه را تعیین می کند. این تعریف کلی استتیک را به ورای حوزه ی هنر گسترش می دهد تا مختصات مفهومی و شیوه های رویت پذیری ای را شامل شود که در حوزه ی سیاست موثرند. «مشروطه ی استتیکی» عبارت از انقلابی استتیکی است که در دوران قاجار پیش از وقوع مشروطه ی سیاسی به میانجی کردارهای تصویری ای که عکس ها و تصاویر به اجرا درمی آورند اتفاق می افتد، فرمِ شاه و رابطه ی او با سنت را می گسلد و تعریف جدیدی از رابطه امر رویت پذیر و امر گزاره پذیر، امرگفتنی و دیدنی ارائه می دهد.
منابع مشابه
پیوندهای هنر و سیاست در عصر قاجار و پیامدهایآن
در بررسی تاریخ هنر عصر قاجار افزون بر عناصر زیباییشناختی آن، فرایندهای اجتماعی، تاریخی و سیاسی مؤثر در شکلگیری این آثار نیز باید مد نظر قرار گیرند. اینگونه بررسیها به هیچ وجه از ارزش آثار هنری نمیکاهد، بلکه سهم عناصر فرازیباشناختی را در آثار هنری نشان میدهد. شواهد تاریخی عصر قاجار نمودهایی از تأثیر سیاست در هنر این دوران به ویژه سیاستگذاریهای نخبگان حکومتی1 را بر ما آشکار میس...
متن کاملسیاست تصویر در عصر فاجار
این رساله، همانطور که از عنوان آن برمی آید، به نسبت میان دو اصطلاح و دو عرصه در دوران قاجار می پردازد: عرصه ی «استتیک»(یا زیبایی شناسی) که به نحوه ی تولید و عملکرد کلمات و تصاویر (عکس و نقاشی) می پردازد، و اصطلاح «مشروطه» که عمدتاً در مورد عرصه ی «سیاست» در تاریخ ایران به کار می رود. «استتیک» به معنایی که کانت مدّ نظر دارد، یعنی نظامی از اَشکال پیشینی که تعیین می کنند چه چیز خود را به تجربه ی حسی ...
15 صفحه اولبررسی میزان انطباق تصویر براق در معراجنگاریهای عصر قاجار با روایات اسلامی
معراج پیامبر(ص) موضوعی مهم در حوزه نگارگری و بخش جدانشدنی نسخههای خطی فارسی و پس از آن در کتب چاپی محسوب میگردد. خلق این تصاویر تحت عنوان معراجنگاری از عصر ایلخانان آغاز و در دوره قاجار و متقارن با چاپ کتب سنگی دنبال شد. با این حال به احتمال فراوان روایات اسلامی دستمایه تصویرسازان در باب این مرکب قرار گرفته است، که با سیر و غور در آن میتوان به تطبیق نسبی تصاویر براق با احادیث و روایات برجا...
متن کاملمطالعه جنسیتی باورهای عامیانه در عصر قاجار
مطالعه کردوکارهای کنشگران بخشی از تاریخ اجتماعی ایران است که کمتر مورد مداقه قرار گرفته، حال آنکه می تواند اطلاعات ارزشمندی درباره سبک زندگی، فرهنگ جنسیتی و کنش های روزمره زنان و مردان فراهم آورده و از این طریق با هدف تولید دانش بومی برای مطالعات جنسیت و مطالعات زنان، دستاوردهای روشمندی درپی داشته باشد. در این راستا پژوهش حاضر به مطالعه کتابخانه ای و تحلیل نظری یافته های تاریخی از منظر مطالعات ...
متن کاملمسئله راهآهن در ایران عصر قاجار
فکر احداث راهآهن در ایران از اوایل دوره ناصری به این سو مطرح بود و به تدریج رشد و گسترش یافت.هم مهندسان، شرکتها و سرمایهگذاران خارجی به شکلهای گوناگون در سده 19 این فکر را مطرح کردند و طرحهایی در این زمینه ارائه دادند و هم دولتهای روس و انگلیس و بعدها آلمان در آن دوره هر یک به طریقی به مسئله راهآهن ایران توجه یافتند و با طرحهای آن درگیر شدند.از دیگر سو، پارهای از مصلحان و نوگرایان و ت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023